mrmasasweden.wordpress.com

Den konservative Mr.MASA – ett minne blott?

Jag har märkt att jag på senare tid har blivit betydligt mindre konservativ när det kommer till vilken sorts hårdrock jag lyssnar på. Kalla det utveckling, eller kalla det att min smak har blivit sämre. Men faktum är att jag på senare tid har börjat gilla en hel del saker som jag tidigare avfärdat helt.

Kanske är det en naturlig utveckling? När jag för nu ganska många år sedan (eller ja… 8-9 år eller något sådant tror jag nu) började lyssna på hårdrock var det i stort sätt BARA HammerFall som gällde. Allt annat var i det närmaste skit. Sedan började fler och fler Power Metal band smyga sig in, vilket sedan ledde till en hel del gamla klassiska Heavy Metal band. Där tog det sen dock stopp ett ganska bra tag.

Sen någon gång innan sommaren kom nästa steg. Jag började tycka att Thrash Metal ändå inte var så dumt ändå. Anthrax hade jag i och för sig lyssnat en del på innan. Men nu smög sig Megadeth och gamla Metallica in också. Vilket var en liten revolution i mitt musiklyssnande, men ändå inom i stort sätt samma ramar som tidigare.

Sen i höstas hände det grejer! När det blev klart att Amaranthe skulle agera förband till HammerFall på Fryshuset i Stockholm och började lyssna in mig på detta band hände något jag dittills trott var omöjligt. Jag gillade faktiskt growlen! Tidigare har jag (med några få undantag) förkastat det som hemskt, men nu gillade jag det faktiskt! Så mycket att jag till och med lät mig övertalas att börja lyssna lite på In Flames (ett band jag tidigare VERKLIGEN tyckt varit överskattat), och den här gången föll jag pladask (skoj uttryck…) för det!

Och nu har det gått riktigt åt helvete eftersom jag börjat tycka att de där Dead by April som jag intervjuade ändå är helt okej och att den där låten Numb med skitbandet Linkin Park kanske inte är så äckligt dålig.

Min musiksmak har alltså utvidgats ganska brutalt på en relativt kort period! Hjälp!! Snart kanske jag börjar klä mig i svart läder och corpse paint, ha på mig upp och nedvända kors, dyka döden och headbanga till Mayhem??!! Nej… så långt ska det väll ändå inte gå…

Vi avslutar detta inlägg med en faktiskt riktigt bra låt! Deliver Us (från den faktiskt riktigt grymma Sounds of a Playground fading) med In Flames!

Nu har allt inte gått helt åt helvete med min musiksmak dock! Idag såg jag till exempel Freedom Calls live-DVD och bandets kommande platta Land of the Crimson Dawn har jag nyligen recenserat för Sweden Metal med ett ganska högt betyg! Läs den här!

Cheers från en förre detta konservativ Power Metal skalle!

 

Kommentera

