mrmasasweden.wordpress.com

De 10 bästa låtarna från 2011

I en tid då en mängd olika tidningar och bloggare listar sina 10 favoritalbum från året som gått tänkte inte jag vara sämre. Jag tänkte dock inte haka på trenden helt 100%. Nej, det vore tråkigt. Jag har istället listat mina 10 favoritlåtar från året som gått! Nytänkande på HÖG jävla nivå!!😀

So here we go!!

10. Symfonia – Fields of Avalon
Den inledande låten från det som troligtvis blev Timo Tolkkis sista metalplatta någonsin ÄR en riktigt bra Power Metal låt! Visst. Vi har hört det förut, det är inte särskilt nytänkande. Däremot låter det som en nytändning och jag tror att detta hade kunnat bli riktigt bra! Synd att det nu är slut… Lyssna på låten här!

9. Megadeth – Public Enemy No.1
Singeln som markerar Dave Ellefsons återkomst till bandet påminner om tidiga 90-tals Megadeth, på ett jädrigt bra sätt! En skön låt helt enkelt! Det enda negativa är väll att Dave Mustaine har gjort betydligt bättra vokala insatser… Men, men…😛 Lyssna på låten här!

8. Arch Enemy – Yesterday Is Dead And Gone
Riktigt bra Melodisk Death Metal från Sverige! Giganterna i In Flames släppte ju också nytt i år, men detta är mycket bättre! Aggressivt och hårt som fan, men melodiskt och väldigt trevligt i alla fall! Lyssna på låten här!

7. Anthrax – The Devil You Know
Årets största metalcomeback stod Anthrax för när de släppte Worship Music, deras första sedan 2003 och deras första med klassiska sångaren Joey Belladonna sen 1990. Riktigt bra Thrash Metal som jag tror kommer stå sig och bli en framtida klassiker! Bästa låten från plattan, enligt mig, var denna! Lyssna på låten här!

6. Foo Fighters – Walk
Foo Fighters senaste släpp, Wasting Light, överraskade mig detta år med att vara precis så bra som den blev hyllad för att vara av recensionspacket! Riktigt skön rock hela vägen och kanske det bästa Dave Grohl någonsin gjort, inklusive Nirvana! Jag gillar alla låter på skivan, men Walk är nog fan bäst! Lyssna på låten här!

5.  Stratovarius – Elysium
Stratovarius andra släpp sedan Timo Tolkki lämnat bandet var riktigt bra! Power Metal på hög nivå med bra musikanter och en Timo Kotipelto som sjunger fantastiskt! Bäst är, konstigt nog, den 18 minuter långa titellåten. Tungt och allvarligt, men ändå glatt på samma gång! Man blir så glad! Lyssna på låten här!

4. Amaranthe – Call Out My Name
Priset för årets genombrott går utan tvekan till Amaranthe! Bandet släppte sin första platta i år och har redan turnerat Europa runt som förband till både Kamelot och HammerFall. Nu är ingen av medlemmarna nya i metalbranschen, men det är ändå en anmärkningsvärd debut för ett band! Bästa låten tycker jag är den tunga, men popiga, Call Out my Name! Lyssna på låten här!

3. Powerwolf – We Drink Your Blood
Precis in på pallplats hittar vi Powerwolf som med sin melodiska rakt på metal blåste mig helt av stolen när jag hörde dem första gången! Jag tror och hoppas att vi kommer få höra betydligt mer från detta band i framtiden! Lyssna på låten här!

2. HammerFall – Redemption
HammerFall släppte i år sitt 8e studioalbum, Infected. Den blev både hyllad och sågad, men personligen hyllade (och hyllar) jag den! Det finns så många bra låter på den så att jag hade svårt att välja för den här listan (flera låtar av samma band tyckte jag var fantasilöst). Men tillslut föll valet på den avslutande, halvprogressiva, Redemption! Riktigt bra låt som faktiskt återuppfinner HammerFalls sound på ett sätt. Lyssna på låten här!

1. Edguy – Behind the Gates to Midnight World
Vad folk än säger så är Age of the Joker en riktigt bra skiva! Visst, kanske inte den Power Metal de gjorde sig kända för under slutet av 90-talet. Men en modern hårdrocksskiva med riktigt bra låtmaterial! Och just Behind the Gates to Midnight World är just det, en riktigt bra låt! Så bra att jag har utsätt den till min personliga favoritlåt från 2011! Tobias Sammet ÄR och förblir en låtskrivargud!


Jepps! Det var det! Med all säkerhet håller ni inte med mig. Men det spelar ingen roll😛 Jag har säker missat en hel del bra musik under året också. Men, men😛 I like my list, and that is all that matters!

Cheers!!

Kommentera

