mrmasasweden.wordpress.com

Paranoid!

11-11-11, klockan är 11.11. Originalmedlemmarna av Heavy Metal legendarerna Black Sabbath drar igång en presskonferens. Några minuter senare står det klart. Det som det spekulerats om ganska vilt de senaste månaderna är nu officiellt. Black Sabbath MK1 är tillbaka. Inte bara som ett turnérande band, som förra gången de gjorde samma sak för lite mer än 10 år sedan, utan det ska även släppas ett nytt studioalbum. Det första med Ozzy Osbourne på sång sedan 1978 års Never say Die!

Allt detta är såklart kul och så. Men tanken slår mig; Varför? Det är allmänt känt att Ozzy inte alls har den rösten han en gång hade (som i och för sig inte var sååå särskilt fantastisk, men han hade en i alla fall!) och de senaste åren har bandmedlemmarna legat i någon ekonomisk fejd, som jag inte har jättestor koll på. Det är heller inte, vad jag vet, någon form av jubileum på gång. Och Ozzy… han kör ju sin egen väldigt framgångsrika grej. Jag förstår det bara inte.

Nu KAN det ju förstås vara så att gubbarna själva börjar inse att de börjar bli gamla. Och att om något sådant här skulle bli av så fick det nästan bli nu. Det finns också nån form av charm, tycker jag, i att de väljer att, troligtvis, avsluta sina karriärer på samma sätt som de började. Men vad vet jag…

Den nya plattan ska dock bli väldigt intressant att höra! Den sista plattan med Ronnie James Dio (R.I.P) på sång, The Devil You Know (jag vet att den spelades in under namnet Heaven & Hell, men det är fortfarande Sabbath!), var ju för jävla tung! Så det blir spännande!


Ja… det är när man hör klippet ovan man faktiskt förstår vilket genidrag det var att återförenas med Ronnie James Dio… Och jag tror fortfarande inte att just DENNA återförening hade ägt rum om han fortfarande hade varit i livet. För kvalitetsskillnaden är… ja… enorm!

Cheers!!

Kommentera

