mrmasasweden.wordpress.com

It’s Storytime!

Ingen som har lite koll på finsk power/symphonic metal kan väll ha missat det mastodontprojekt landets största band Nightwish dragit igång? Projektet att dels släppa ett album och sedan en långfilm baserat på det albumet, båda med namnet Imaginaerum.

Nu är i alla fall det första smakprovet här! Det rör sig om videon till första singeln Storytime. En mycket märklig video som helt klart är värd att se. Om jag tolkar saker rätt får vi också se en hel del bakom-kulisserna material från den kommande filmen i den.


Låten då?

Jag har alltid tyckt att Nightwishs musik har varit en aning för högtravande för min del. Framför allt de gamla låtarna med Tarja Turunen har känts en aning för… ja… pretentiösa kanske är fel ord… men i brist på bättre så använder vi det! Men i och med sångarbytet på förra plattan, Dark Passion Play, tyckte jag att det blev en väsentlig skillnad. Och med den här låten tycker jag att det, äntligen, låter som de fått ner fötterna på jorden!

Så vem vet. Kanske är detta ett album jag måste ha i min samling?

Cheers!!

Ps. Jag är fullt medveten om att jag satte det här bandet på min lista över de 10 mest överskattade banden av idag! Men man får väll ändra sig😉

3 svar

  1. sv: Okey, ja tycken är ju helt och hållet olika! Det gillar vi😀

    november 10, 2011 kl. 7:13 e m

  2. Sv; Ah, okej! Då får jag väl stå ut tills dess då!😉 Hoppas det är bra nyheter…

    Har’e!

    november 11, 2011 kl. 5:40 e m

  3. Haha, jag tyckte också att det lät lite pretentiöst med Tarja (lyssnade dock ändå), det blev liksom lite för mycket med både väldigt stor musik och stor operaröst. Tycker det är mycket bättre nu när musiken får mer plats, för mig har dom seglat upp på förstaplats. Världens bästa band🙂

    november 12, 2011 kl. 12:10 e m

Kommentera

