mrmasasweden.wordpress.com

De 10 mest betydelsefulla albumen för Mr.MASA – Plats 5

JA!!! Du läste rätt!! Tiden är nu här för att återigen kicka igång denna lista! Som ju varit on hold ett ganska bra tag nu… Men nu är det alltså dags för plats 5 på min lista, som också skulle kunna kallas för The Return of the long lost holy quest for wisdom in the world of metal maniacs by Mr.MASA!!!

Hittills på min lista har jag endast presenterat album från 2000-talet märker jag. Idag är ett undantag! Dagens platta är så gammal att den faktiskt släpptes när Mr.MASA bara var 7 år, alltså 1998! Plattan kommer också från Sverige! Dagens platta är:

HammerFall – Legacy of Kings

1997 hade Svenska HammerFall, från Göteborg, i och med sin debut Glory to the Brave nästan helt på egen hand dragit igång den klassiska melodiska metallens återkomst. Glory to the Brave blev hyllad både i Sverige (där den bland annat genererade i bandets första Grammis-nominering) och utomlands och pressen var alltså stor inför uppföljaren. Bandet gick alltså återigen in i Studio Fredman i Göteborg, återigen med Fredrik Nordström som producent, för att spela in platta nummer 2. Plattan släpptes 1998 och fick namnet Legacy of Kings. Bandet fortsatte här på precis samma spår som på debuten och Legacy of Kings innehöll inge större musikaliska förändringar. Legacy of Kings blev inte en lika stor succé som föregångaren, men likväl gjorde den så att bandet växte och fick åka på sin första världsturné, The Templar World Crusade. Dock var det någonstans här som de första kritiska rösterna mot bandet inom metalvärlden började höras… något som skulle komma att eskalera kraftigt de kommande åren…
1998 hade jag såklart ingen aning om vilka HammerFall var. Om jag ska vara ärlig minns jag inte riktigt vad jag lyssnade på då. Men säkert var det Hits for Kids och liknande skoj😛

Första gången jag kom i kontakt med denna platta var någonstans 2004/2005. Vid denna tid gick jag i grundskolan. Och precis som man ibland har i grundskolan hade jag lov (ah… sweet lov!! I MISS YOU!!!). Vid denna tiden jobbade min mormor också i närheten och vi brukade ha en liten tradition att i alla fall en gång per lov gå och äta lunch tillsammans i Solna Centrum. Denna dag var en sådan dag och vi möttes som vanligt utanför Centrum för att bestämma var vi skulle gå. Var vi tillslut gick minns jag inte riktigt. Men jag minns att vi efteråt gick förbi (den numer nedlagda…) skivaffären i Solna Centrum. När vi var där inne såg jag denna platta i hyllan. Jag visste vid denna tid vilka HammerFall var, och när jag kollade på baksidan av omslaget så kände jag igen ett antal låtar. Eftersom jag var så snäll och söt (var förresten? ÄR!!) fick jag min kära mormor att köpa den till mig🙂

När jag sen kom hem så satte jag såklart igång plattan. Och innan Heeding the Call var slut visste jag att det var detta som gällde nu! Innan hade jag såklart lyssnat en del på hårdrock, mest HammerFall, men nu var det på riktigt. Nu var jag på väg in i Hammerland och there was no turning back!! TACK MORMOR!!!😀

Vi avslutar med HammerFall såklart, och Heeding the Call!

Nu är det dags att återigen sammanfatta listan! Nu ser den ut som följer:

5: HammerFall – Legacy of Kings
6: Gamma Ray – Majestic
7: DIO – The Collection
8: Sabaton – Primo Victoria
9: Sonata Arctica – Unia
10: Iron Maiden – Edward the Great

Nu hoppas jag att det inte tar lika lång tid tills plats 4 presenteras! Men man vet aldrig😉

Cheers!

Kommentera

